Povinné ručení a havarijní pojištění
Povinné a havarijní pojištění jsou dva typy pojištění, které jsou obvykle spojeny s vlastnictvím a provozem vozidla.
Povinné ručení je zákonně stanovené pojištění, které musí mít každý majitel motorového vozidla. Jeho hlavním účelem je poskytnout finanční krytí za případné škody způsobené tímto vozidlem třetím osobám. To znamená, že pokud svým vozidlem způsobíte nehodu a poškodíte vozidlo nebo majetek jiné osoby, povinné ručení vám pomůže hradit náklady na opravu nebo náhradu škody.
Havarijní pojištění je dobrovolné pojištění, které pokrývá škody způsobené na vašem vlastním vozidle. Toto pojištění vás ochrání před finančními náklady na opravy nebo náhradu vašeho vozidla v případě, že dojde k nehodě, krádeži, poškození nebo jiným událostem, které jsou v pojištění specifikovány.
Havarijní i povinné pojištění může být rozšířeno o další možnosti, jako například pojištění proti krádeži, pojištění skel, pojištění proti živelním událostem atd. Tyto doplňkové pojištění jsou volitelné a závisí na individuálních potřebách a preferencích majitele vozidla.
Je důležité si uvědomit, že povinné ručení a havarijní pojištění jsou dvě různé pojistky a můžete mít jedno bez druhého. Při výběru pojištění je důležité pečlivě zvážit své potřeby, cenové možnosti a pojistné podmínky jednotlivých pojišťoven.
- Srovnáme Vám nabídky pojišťoven
- Pomůžeme Vám s případným pojistným plněním
- Zařídíme nadstandardní slevy
- Kontrolujeme a vyhodnocujeme nabídky v průběhu Vašeho pojištění
- Flotilové a strojní pojištění
Známe odpovědi na Vaše finanční otázky
Ptáte se
Časté dotazy
Je možné pojistit vozidlo, které má jiného vlastníka?
Ano, je to možné, pojistník může být odlišný od vlastníka vozidla.
Co dělat v případě, že jsem neobdržel/a zelenou kartu?
V případě, že vám zelená karta nedorazila, neváhejte se na nás obrátit. Zelenou kartu vám obratem pošleme.
Mám nárok na náhradní vozidlo v případě poruchy?
Připojištění náhradního vozidla není automatické, je třeba mít toto připojištění v pojistné smlouvě sjednáno.
Mohu si nechat opravit vozidlo v případě pojistné události i mimo autorizovaný servis?
Ano, vozidlo je možné nechat opravit v jakémkoli autoservisu. V případě, že máte ve smlouvě ujednán preferovaný způsob a vozidlo nebude opraveno v určeném servisu, pojistitel poskytne pojistné plnění ve výši nákladů na opravu stanovených rozpočtem.
Lze připojistit i střešní okno?
Ano, v rámci připojištění skel lze připojistit všechna včetně těch ve střeše.
Platí povinné ručení i v zahraničí?
Platnost zákonného pojištění vozidel je stanovena pro území všech členských států Evropského hospodářského prostoru a pro území všech dalších států uvedených v seznamu států v prováděcí vyhlášce Ministerstva financí.
Můžu si sjednat pojištění na auto, i když ještě nemám SPZ?
Ano, můžete. Po přidělení registrační značky, stačí, když nám ji oznámíte.
Jaký je rozdíl mezi povinným ručením a havarijním připojištěním?
Povinné ručení je pro vlastníka vozidla povinné ze zákona. Pojišťovna hradí škody, které svým vozidlem způsobíte někomu jinému. Havarijní pojištění je dobrovolné a uhradí se z něho škody na vašem vozidle.
Co vše povinné ručení obsahuje?
Jedná o pojištění, které se sjednává pro případ škody, kterou pojištěný způsobí provozem vozidla jiné osobě na zdraví, životě, majetku , nebo která má formu ušlého zisku. Z tohoto pojištění má tedy pojištěný nárok, aby za něho pojišťovna nahradila poškozeným uplatněné a prokázané nároky na náhradu škod, které pojištěný poškozenému způsobil. Pojišťovna poškozenému hradí kromě škody také účelně vynaložené náklady spojené s právním zastoupením při uplatňování nároků na náhradu výše uvedených škod.
U jakých vozidel je nutné platit povinné ručení?
Povinnost sjednání povinného ručení platí pro každé vozidlo, kterému byla přidělena registrační značka, technický průkaz nebo je používáno na veřejných komunikacích, jedná se o osobní automobil, vozík, moped, motocykl, tříkolka nebo čtyřkolka, samozřejmě i autobus, nákladní automobil, tahač, různé speciální automobily, pracovní stroje atd. Nově i u elektrokoloběžek v případě, že splňují zákonem dané parametry.
Co dělat v případě, že jsem zaplatil/a pojistné po daném termínu?
Pokud je pojištění sjednáno zaplacením, je zapotřebí dodržet stanovený termín pro platbu pojistného. V případě, kdy je pojistné uhrazeno po termínu nebo vůbec, pojištění zaniká a je třeba sjednat pojistnou smlouvu novou.
Reference
Naši spokojení klienti
S makléřkou z Finmakler jsem již dlouhodobě velice spokojená. Vždy mi pomůže vybrat nejlepší produkt dle mé aktuální potřeby. Již několikrát jsem se ujistila, že mi vždy vyjde vstříc a vše mi srozumitelně vysvětlí.
Pana poradce znám již několik let, celou dobu se mi o finance stará s velkou péčí. Několikrát mi ušetřil opravdu velké peníze. S jeho prací jsem velmi spokojený.